تاریخچه و ویژگیهای کربوکسی متیل سلولزCMC

0

کربوکسی متیل سلولزCMC

که ابتدا در آلمان کشف و سپس در آمریکا و بعد در سایر کشورهای غربی گسترش یافته، در دو گرید صنعتی و غذایی به صورت فراگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.کربوکسی متیل سلولز یا C.M.C عبارت است از یک گرد سفید رنگ، بی بو، بدون رنگ، قابل تعلیق در آب و تحت شرایط نرمال غیر قابل تخمیر می‌باشد. از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی مورد لزوم در محیط استفاده معمولاً از آن به جای نشاسته و مواد طبیعی محلول در آب که نسبتاً گران‌قیمت هستند مانند آلژینات سدیم،حنزه ایرلندی، صمغ تراگاکانت و ژلاتین استفاده می‌گردد. به دلیل جهات اقتصادی آن در سالهای اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته است و پیشرفت‌های عمده‌ای در تکنولوژی و کیفیت و کاربری این محصول صورت گرفته است. این پیشرفت‌ها امکاناتی را فراهم آورده است تا بتوان از کربوکسی متیل سلولز در کاربردهای بسیاری نظیر خوراکی، دارویی، صنایع شوینده، رنگ و رزین و رونمای ساختمان، چسب‌ها، نساجی، چاپ و تکمیل پارچه، کاشی و سرامیک، سفال و چینی، کاغذ، الکترود جوشکاری، فرش و موکت، گل حفاری چاه‌های نفت، تخته‌های چند لایه، چرم مصنوعی و مواد‌آرایشی، سموم و آفت کشها و غیره استفاده کرد.

سی ام سی کربوکسی متیل سلولز دانمارک امولسیفایر استابیلایزر نان کلوچه ژل کیک آبمیوه مربا مارمالاد زانتان عصاره گیاهی چای سبز هایبیسکوز گوارنا نوشیدنی آلوورا آلوئه ورا پکتین فروش دنیسکو چهارباغی فرایند سازان . c

ویژگی‌های کاربردیC.M.C

علاوه بر غلظت بخشی، چسبندگی و ایجاد استحکام، عامل انتشار، عامل نگهدارنده آب،حفظ حالت کلوییدی، تثبیت کننده، عامل تعلیق‌ساز، امولسیون‌ساز و عامل تشکیل لایه است. به دلیل ویژگیهای متنوع، C.M.C در طیف گسترده‌ای استفاده می‌شود.

این ماده به سرعت در آب سرد و گرم حل می‌شود و اساساً در مواردی که کنترل ویسکوزیته هدف ‌باشد از این ماده استفاده می‌گردد زیرا C.M.C حتی در حضور یون کلسیم نیز ژل تشکیل نمی‌دهد. اینکه این ماده عامل کنترل ویسکوزیته است باعث شده تا از آن به عنوان غلظت‌دهنده ،تثبیت‌کننده، امولسیون‌ساز (مانند پروتئین شیر) و عامل تعلیق ساز بهره جست.

خواص فیزیکی:

۱-حلالیت ۲-ویسکوزیته در محلول ۳-فعالیت سطحی ۴-خواص ترموپلاستیکی ۵-پایداری(در مقابل تخریبات بیولوژیکی، گرما، هیدرولیز و اکسیداسیون)

دلایل تکنولوژیکی برای استفاده از آن:

  1. غلظت بسیار اندکی لازم است.
  2. انواع گریدهای آن با ویژگی‌های سازگاریافته برای مصارف گوناگون قابل تولید می‌باشد.
  3. بدون مزه و بو و بی رنگ می‌باشد.
  4. نسبت به محصولات طبیعی اصلاح نیافته مقاومت بیشتری در مقابل میکروب‌ها دارد.
  5. توانایی حفظ ویژگی‌ها در شرایط متغیر را داراست.
  6. حلالیت بالا حتی در آب سرد دارد.
  7. عامل ناروانی و غلیظ‌کننده می‌باشد.
  8. توانایی ایجاد تعلیق پایدار دارد.
  9. امولسیفایر،
  10. تشکیل لایه محافظ،
  11. بهبود ویژگی های رئولوژی(تغییر شکل ماده)،
  12. جلوگیری از رشد کریستال‌ها،
  13. جلوگیری از انعقاد محصولات دارای نشاسته،
  14. جلوگیری از نرم و سفت شدن،
  15. اصلاح ساختار و بافت،
  16. حجیم‌کننده،

 

ارسال یک پاسخ