دکستروز خشک-دکستروز آبدار

دکستروز

0

دکستروز خشک و آبدار:

دکستروز نوعی قند ساده است که از ذرت مشتق می شود. اگر بخواهیم دقیق تر این محصول شیمیایی را معرفی کنیم می توان گفت که نوعی گلوکز می باشد که کاربردهای گسترده ای دارد.

دکستروز، از زمان های گذشته شناخته شده است و به صورت طبیعی در طبیعت یافت می شود. این محصول کاربردی دارای دو منشا اصلی است:

  • به صورت طبیعی در عسل و بسیاری از میوه ها یافت می شود.
  • به صورت پردازش شده از ذرت و یا شربت ذرت تهیه می شود.

در صنعت دکستروز را با نام های دیگر نظیر شربت برنج، شکر انگور، شکر ذرت، شکر برنج، شکر گندم می شناسند که سالیان طولانی به عنوان یک ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای دکستروز به صنایع غذایی محدود نمی شود و کاربردهای فراوانی در سایر صنایع دارد.

دکستروز همان طور که از نامش پیداست، نوعی مونوساکارید ساده محسوب می شود که از تجزیه مواد غذایی نشاسته همچون ذرت تشکیل می شود.

این محصول کاربردی در ساختار خود کربن با نماد شیمیایی C، اکسیژن با نماد شیمیایی O و هیدروژن با نماد شیمیایی H دارد که به شکلی خاص در کنار هم قرار گرفته اند.

 

آیا دکستروز برای سلامتی مضر است؟

دکستروز در واقع همان گلوکز است که عموم مردم آن را با عنوان قند و یا شکر می شناسند. این ماده برای بدن انسان ضروری و لازم است زیرا انرژی لازم برای فعالیت سلول های بدن را تامین می کند.

در طول روز، تمامی انسان ها از مقادیر متفاوتی از دکستروز مصرف می کنند و در رژیم غذایی افراد موجود است. اما گاهی به دلایل گوناگون، در مصرف دکستروز زیاده روی می کنند که این امر می‌ تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

بیماران دیابتی نمی توانند از هر نوع قندی برای افزایش میزان قند خون خود استفاده کنند و فقط می توانند از دکستروز استفاده کنند. اما مصرف بیش از حد این ماده شیمیایی می تواند مشکلاتی نظیر افزایش ادرار، عطش، کاهش میزان آب بدن و… ایجاد کند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد.

در واقع می توان گفت در صورت مصرف به اندازه این ماده، هیچ گونه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی شود و در صورت زیاده روی و افراط می تواند برای سلامتی ضرر داشته باشد و منجر به افزایش وزن، دیابت، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، مشکلات قلبی عروقی و… شود.

دکستروز نوعی ماده افزودنی محسوب می شود که از جمله محصولات جامد می باشد که متشکل از ذرات بلورین است. همچنین این ماده به صورت مایع نیز یافت می شود.

از جمله ویژگی های این محصول می توان به آب دوست بودن آن اشاره کرد. در واقع مقادیر بالایی از دکستروز می تواند به سرعت در آب حل شود. همچنین جاذب بسیار قوی رطوبت می باشد. در رابطه با حلالیت آن در سایر محصولات شیمیایی می توان گفت که حلالیت کمی در اتانول و سایر حلال های آلی دارد.

دکستروز، علاوه بر اینکه نوعی ماده افزودنی در صنعت محسوب می شود که به منظور ایجاد طعم شیرینی به محصولات گوناگون اضافه می شود، به منظور تعادل میزان شیرینی و خنثی کردن طعم شوری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول را نوعی کربوهیدرات می دانند. به همین علت از آن در صنعت تولید نان به عنوان مخمر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حضور دکستروز، منجر به افزایش طول عمر محصولات غذایی و همچنین تثبیت شکل و رنگ آن ها می شود.

 

دکستروز خشک در شرکت تولیدی بازرگانی پرتو ساخت موجود است.

 

 

 

ارسال یک پاسخ