رنگ خوراکی زرد کهربایی(زعفرانی)

رنگ خوراکی

0

رنگ خوراکی یا رنگ‌ غذا (افزودنی رنگی)، به رنگدانه‌ها یا موادی گفته می‌شوند که در صورت افزوده شدن به غذا یا نوشیدنی، باعث تغییر رنگ در آنها می‌گردند. این مواد در اشکال مختلفی مانند مایع، پودر، ژل و خمیر یافت می‌شوند. رنگ‌های خوراکی علاوه بر استفاده در کارخانجات تولید مواد غذایی، در آشپزی و پخت‌ و پز خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به میزان ایمنی (سلامت محصول) و به طور کلی در دسترس بودن این مواد، در مصارف غیر خوراکی متنوعی از قبیل لوازم آرایشی، داروسازی، صنایع دستی و تجهیزات پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند

رنگ یکی از مشخصات اصلی غذاها است. رنگ و طعم یک خوراکی دو پارامتر تعیین کننده کیفیت و مرغوبیت غذا است. و در بسیاری از موارد تغییرات رنگ و طعم به یکدیگر مربوط می باشند . از نظر صنایع غذایی بهره گیری از رنگ ها جهت ایجاد فراورده های جدید و یا بهبود محصول امری لازم و ضروری میباشد. و به همین علت در صنایع غذایی مصرف رنگ روزبه روز درحال افزایش است .افزودن رنگ به خوراکی ها اغلب بلامانع و در برخی موارد مردود است. در مواردی از رنگ افزودنی جهت بهبود ظاهر و یا یکنواخت نمودن محصول استفاده میگردد که بلامانع است . اما گاهی جهت نامحسوس جلوه دادن، مخفی کردن و پوشاندن عیوب و تقلبات محصولات غذایی به کار می رود که این کار مجاز نیست .

رنگ های خوراکی در صنایع غذایی دسته ای از افزودنی ها هستند که به دلایل زیر از دیرباز مورد توجه بسياری از توليدکنندگان بوده و در صنعت مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند:

جبران رنگ از دست رفته در اثر فرآوری، انبارش، بسته بندی یا توزیع ماده غذایی
تشدید رنگ هایی که بطور طبيعی در مواد غذایی یافت می شوند
کمک به شناسایی طعم
رنگ دهی به مواد غذایی بدون رنگ نظير پودر ژله
افزایش جذابيت و بازارپسندی محصولات خوراکیزرد گهر

رنگ خوراکی زرد کهربایی(زعفرانی) در شرکت تولیدی بازرگانی پرتو ساخت موجود است.

ارسال یک پاسخ