رنگ خوراکی پاپریکا

رنگ خوراکی

0

رنگ پاپریکا یک ماده روغنی قرمز نارنجی است که از فلفل قرمز شیرین معمولی استخراج می شود. این گیاه بیشتر در آب و هوای معتدل رشد می کند. رنگ طبیعی پاپریکا عمدتاً به عنوان اولئورزین وجود دارد. اولئورزین با نفوذ یک حلال فرار (مانند هگزان) از طریق پاپریکای خشک ساخته و حلال با تقطیر خلاء حذف می شود. اولئورزین ماده ای چسبناک و بسیار رنگی است که حاوی زانتوفیلیس، کپسانتین و کپسوروبین (جزء قرمز) و بتاکاروتن (جزء زرد) است.

نگ خوراکی پاپریکا علاوه‌بر رنگ به عنوان طعم دهنده نیز کاربرد دارد. این رنگ طبیعی خوراکی طی فرایند استخراج توسط حلال از میوه گیاه Capsicum Annuum L به دست می‌آید. عامل طعم آن کاپسایسین و عامل رنگ آن کاپسانتین و کاپسوربین است. پاپریکا، مایع ویسکوز و به رنگ قرمز تیره است که رنگ طبیعی نارنجی متمایل به قرمزی را به خوراکی‌ها می‌دهد.

این رنگ در برابر حرارت و نور پایداری بالایی دارد، و محلول در چربی می باشد. از این رنگ طبیعی نارنجی می‌توان در تهیه سوسیس، سس‌های پنیری، شیرینی‌ها، سالاد درسینگ‌ها، محصولات پخت، اسنک‌ها، غلات صبحانه و حتی محصولات آرایشی بهداشتی از جمله شامپو و صابون و روکش شکلات و بستنی استفاده کرد.

برخی از کاربردهای رنگ نارنجی طبیعی خوراکی پاپریکا که رنگ نارنجی زیبایی به خوراکی‌ها می‌بخشد، عبارتند از:

  • محصولات گوشتی مانند سوسیس
  • سس‌های پنیری و چاشنی‌ها
  • انواع محصولات نانوایی و شیرینی‌ها
  • محصولات نانوایی
  • غلات صبحانه

برخی از مهمترین مزایای استفاده از رنگ‎‌های خوراکی طبیعی عبارتند از:

  1. به علت استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان خوراکی در تهیه آن‌ها فاقد اثرات مخرب برای بدن است.
  2. برخی از رنگ‌های خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامتی مفید و ضروری است.
  3. گیاهخواران می‌توانند از این نوع رنگ‌ها استفاده کنند.
  4. کمک به حفظ محیط زیست با کاهش استفاده از مواد شیمیایی در تهیه رنگ طبیعی خوراکی؛ مواد باقی‌مانده از فرایند تولید رنگ‌های مصنوعی خوراکی به محیط زیست نظیر رودخانه‌ها و دریاها ریخته می‌شوند و باعث آسیب له محیط زیست می‌دهند.

رنگ پاپریکا در شرکت تولیدی بازرگانی پرتو ساخت موجود است.

ارسال یک پاسخ