دو ویژگی مهم شربت‏های گلوکز و فروکتوز

0

دو ویژگی مهم شربت‏های گلوکز و فروکتوز در صنایع شیرینی ‏سازی، طیف قندی و ویسکوزیته آنها می‏باشد.

۱- طیف قندی: بطور کلی قندهای مونوساکارید دکستروز و فروکتوز فراهم کننده شیرینی و نرمی، کاهش فعالیت آبی و تسهیل شرایط فرایندی (فراوری) به‏ دلیل ویسکوزیته کم می‏باشد. برای جلوگیری از جذب آب که منجر به چسبندگی و کاهش سیالیت محصول در دمای محیط می‏شود، استفاده این قندها در محصولاتی مانند آبنبات‏های سخت که در آنها فعالیت آبی کم است، بایستی محدود گردد. مالتوز که یک دی‏ساکارید است از نقطه نظر فراوری، بهترین قند برای جایگزین کردن ساکارز می‏باشد هر چند که نصف شیرینی آن را دارد.

پلی‏ساکاریدهای شربت‏های گلوکز مسئول حالت آمورف آبنبات‏های سخت، قابلیت جویدن آدامس‏ها و ژله ‏ها و پایدارسازی محصولات قنادی و کنترل یا جلوگیری از کریستاله شدن آنها می‏باشند. مقدار شیرینی گلوکز معمولا کمتر از ساکارز می‏باشد ولی شربت‏های گلوکز حاوی فروکتوز شیرینی بیشتری دارند. در محصولات شیرینی ‏سازی با میزان ماده خشک بالا، استفاده از مقادیر مناسب عطر و طعم می‏تواند این اختلاف را بپوشاند.
جایگزینی ساکارز با شربت گلوکز و/یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می‏تواند بسیار مقرون به صرفه و مزایای زیادی مانند داشتن پروفیل قندی پایدارتر، کاهش ریسک معکوس شدن ساکارز و کریستاله شدن مجدد آن، کاهش هزینه ‏های انرژی و نیروی کارگری در زمانی که حل کردن شکر مورد نیاز باشد و کاهش مدت زمان پخت بویژه زمانی که از شربت‏های گلوکزی با ماده خشک بالا استفاده می‏شود، دارد.

-ویسکوزیته: ویسکوزیته در محصولات با ماده خشک بالا مانند اغلب محصولات شیرینی سازی دارای ۲ تاثیر مهم بر فرایندپذیری (شکل‏ دهی و قالب گیری) و خصوصیات ارگانولپتیکی انواع شیرینی‏ها و آبنبات‏ها از نظر آزادسازی طعم و بافت نهایی می‏باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به ما بپیوندید:
/https://telegram.me/cake_koloocheh

۰۹۰۱۶۳۶۵۳۴۳

 

 

ارسال یک پاسخ