نشاسته اصلاح شده

نشاسته

0

نشاسته اصلاح‌شده، که مشتقات نشاسته نیز نامیده می‌شود، با به‌کارگیری روش فیزیکی، آنزیمی یا شیمیایی از نشاسته تهیه می‌شود به‌گونه‌ای که ویژگی آن تغییر کند.[۱] نشاسته اصلاح‌شده تقریباً در همه کاربردهای نشاسته، مانند محصولات غذایی به‌عنوان یک ماده غلظت‌دهنده، پایدارکننده یا امولسیون‌کننده به‌کارگرفته می‌شود. در داروسازی به‌عنوان یک ماده تجزیه‌کننده یا به عنوان چسب در ساخت کاغذ گلاسه کاربرد دارد. مشتقات نشاسته همچنین در بسیاری از کاربردهای دیگر نیز استفاده می‌شود

نشاسته اصلاح شده جزء خانواده کربوهیدرات هاست و بسته به فرآیندی که روی آن انجام می‌شود، ویژگی‌های خاصی را از نظر ساختار و قوام به دست می‌آورد. این نوع نشاسته دسته‌ای از ترکیبات مشتق شده، شامل نشاسته، ریشه‌های کاساوا، نشاسته ذرت سیب‌زمینی و … می‌باشد.

نشاسته طبیعی از زنجیره‌های بلند و منشعب مولکول‌های گلوکز تشکیل شده است که شکل طبیعی آن را می‌توان در کاساوا، سیب زمینی، ذرت، گندم و برنج پیدا کرد. در حالی که ساختار نشاسته اصلاح شده از طریق عملیات شیمیایی یا فیزیکی تغییر پیدا می‌کند. این نوع نشاسته، حاوی مواد گیاهی اصلاح شده‌ای است که مقداری گلوکز طبیعی در خود دارد و تنها تفاوت آن در آرایش مولکولی می‌باشد.

نشاسته اصلاح شده در صنایع غذایی برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به داشتن محصولی با کیفیت کمک می‌کند. این نوع ماده، معمولاً به عنوان غلیظ کننده در سس، سوپ، پودینگ و همچنین پرکننده‌های کروسان استفاده می‌شود. علاوه بر این، نشاسته اصلاح شده می‌تواند به عنوان ضخیم کننده، تثبیت کننده، امولسیفایر، جایگزین چربی و تثبیت کننده فوم مورد استفاده قرار گیرد.

نشاسته اصلاح شده در شرکت تولیدی بازرگانی پرتو ساخت موجود است.

 

ارسال یک پاسخ